Metodika – uplatnění moderních výukových metod (existence flexibilních opor)
Jsou vydefinovány následující čtyři úrovně:
1) předmět zcela bez studijní opory (k předmětu je k dispozici jen doporučená literatura, nejsou k dispozici žádné další studijní materiály)
2) předmět bez flexibilní studijní opory (k předmětu jsou v úložišti k dispozici studijní materiály, které neobsahují pokyny ke studiu a není zpracován průvodce studiem)
3) předmět s flexibilní studijní oporou (k předmětu jsou k dispozici studijní materiály s pokyny ke studiu a je zpracován průvodce studiem)
4) předmět s multimediální interaktivní flexibilní studijní oporou (k předmětu jsou k dispozici studijní materiály s pokyny ke studiu, je zpracován průvodce studiem, obsah studijních opor je multimediální a interaktivní).
Bližší informace k flexibilitě
Flexibilitu můžeme rozvíjet v mnoha aspektech výuky na Západočeské univerzitě v Plzni:
a) flexibilita přístupu (např. předmět, který nabízíme studujícím ZČU v rámci řádného studia i účastníkům celoživotního vzdělávání v rámci mimořádného studia má vyšší flexibilitu než předmět, který nabízíme pouze studujícím ZČU v rámci řádného studia)
b) flexibilita času (např. předmět, který má striktní harmonogram, nebo je tempo výuky přímo dáno postupem řízeným učitelem má nižší flexibilitu než předmět, který má sice dané určité časové mantinely, ale studující v jejich rámci může postupovat svým tempem)
c) flexibilita místa (např. předmět, který realizujeme prezenčně v rámci denního studia a studující na něj dochází do učebny, má nižší flexibilitu než předmět, který nabízíme v distanční části kombinovaného studia a studující jej může plnit odkudkoli)
d) flexibilita způsobu výuky (předmět, ve kterém je vše přesně dané vyučujícím bez ohledu na předchozí znalosti, dovednosti a preference studujících má nižší flexibilitu než předmět, v jehož rámci má studující různé možnosti volby, a to např. i v tom, které úkoly bude plnit, který tématem se bude zabývat, jak bude postupovat, s jakými zdroji bude pracovat, s pomocí kterých technických zařízení apod.)
Podrobnější charakteristiky forem vzdělávání ve vztahu k flexibilitě jsou uvedeny např. v nástroji Flex4D: https://czv.zcu.cz/wp-content/uploads/2015/07/Flex4D.pdf
Předmět s flexibilní studijní oporou je takový předmět, který je plnohodnotně připraven po stránce studijních opor i komunikace se studujícími pro studium v prezenční, kombinované i distanční formě.
K předmětu s flexibilní studijní oporou k dispozici studijní materiály ve vybraném úložišti a k těmto studijním materiálům jsou zpracované pokyny vyučujícího. Studující tak s materiály může relevantně k formě vzdělávání samostatně pracovat. Pro snazší orientaci obsahují studijní materiály řídicí a motivační prvky (definice cílů, odhad času, kontrolní otázky, interaktivní a autokorektivní prvky) a průvodce studiem (tj. informace o tom, jak má studující se studijními materiály pracovat). Vše je zároveň připraveno tak, že studující pro využití těchto studijních materiálů obvykle nepotřebuje další vysvětlování ze strany vyučujících.
V praxi to znamená, že např. studujícím denního studia, kteří se nemohou ze zdravotních důvodů zúčastnit výuky, je vyučující obratem schopen zajistit přístup ke studijním materiálům i pokynům, které jsou plnohodnotnou náhradou prezenční výuky. Rovněž je vyučující schopen uvedený předmět bez dalších úprav zařadit do studijních programů realizovaných v prezenční, kombinované i distanční formě studia.