Nevytvářejme si vztah k distančnímu vzdělávání podle nouzových zkušeností

Nevytvářejme si vztah k distančnímu vzdělávání podle nouzových zkušeností

V posledních dnech slyším ze všech stran snahy o bilancování výuky, která během nouzového stavu probíhala on-line. Objevuje se myšlenka, že “teď už víme, co je distanční výuka a můžeme tedy rozhodnout, zda ji budeme v budoucnu realizovat nebo ne“.  Ale víme to opravdu?

 

Opravdu víme, co je kvalitní dobře promyšlené distanční vzdělávání založené na připravených špičkových výukových materiálech a vzdělávacích zdrojích?

Opravdu jsme realizovali nebo zažili:

  • distanční vzdělávání s podporou fundovaného vyučujícího znalého technických možností on-line výuky a psychologických a didaktických aspektů on-line vzdělávání;
  • distanční vzdělávání, do kterého se studující hlásí po zralé úvaze, s konkrétní motivací a na základě svých předchozích znalostí, dovedností a vybaven potřebnou technikou;
  • distanční vzdělávání, které má možnost využívat sychronní i asychronní e-learning v kombinaci s prezenčními tutoriály, praxí, laboratorním cvičením i  prezenčním výstupním hodnocením získaných dovedností studentů?

Jsme si jisti, že naše první pokusy o kontakt se studenty na dálku, o zapojení technologií, se kterými jsme se sami seznámili den předem a způsobem, který jsme spontánně nastavili, nám dávají možnost usuzovat z toho na obecnou kvalitu distančního vzdělávání jako formy studia?

 

Každý jsme měli jinou startovací čáru pro realizaci nouzového distančního vzdělávání. Každý jsme měli jiné podmínky i podmínky našich žáků a studentů byly různé. Jednalo se o nouzové distanční vzdělávání (emergency remote teaching). S tím teď máme zkušenost.

Víme už, že jsme asi měli žákům a studentům dát nejdřív týden prázdnin, domluvit se s kolegy a pak teprve připravit konkrétní pokyny k výuce na dálku.

Víme už, že nouzové distanční vzdělávání zvládá v České republice většina vyučujících, žáků i studentů, ale způsob jeho realizace i výsledky jsou značně různorodé.

Víme už, že technologie jsou tu k dispozici a můžeme se o ně opřít v případě nouze i jindy.

Ale víme velmi málo o skutečném distančním vzdělávání, které je významným fenoménem v celoživotním vzdělávání na celém světě.

Vnímejme ten rozdíl, vstupme pootevřenými dveřmi do světa on-line vzdělávání a využijme v budoucnu všech jeho výhod na maximum!

  Lucie Rohlíková, Celoživotní a distanční vzdělávání, Západočeská univerzita v Plzni ESF II projekt Západočeské univerzity v Plzni, registrační číslo CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_056/0013239[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]