CŽV ZČU

NÁVODY, PODPORA

Pomůžeme Vám realizovat on-line výuku.

Tento portál je připraven jako metodická a technická podpora zaměstnanců Západočeské univerzity v Plzni pro využití technologií ve výuce na vysoké škole a zajištění distančních aktivit. Najdete zde náměty a návody pro rozvoj standardního distančního a on-line vzdělávání i pro situace nouzové distanční výuky.

DISTANČNÍ VÝUKA

Základem distančního vzdělávání jsou kvalitně zpracované studijní materiály. Ideální je vytvářet materiály a předávat je studentům v nějakém komplexním systému specializovaném na řízení výuky (např. Moodle, Google Classroom, MS Teams). V rámci těchto systémů je možné vytvářet nové nebo nahrávat či sdílet existující pestré studijní materiály a z nich tvořit tzv. on-line kurz.

PŘEHLED PLATFOREM pro online výuku VYUŽÍVANÝCH NA ZČU

LMS MOODLE

Komplexní systém pro řízení elektronické výuky a tvorbu elektronických studijních opor (Learning and Content Management System) určený především pro asynchronní výuku. Robustní, velké množství funkcí, pokročilé vytváření testů, learning analytics.

GOOGLE CLASSROOM

Google Classroom je součástí balíku aplikací G Suite. Jedná se o poměrně jednoduchý nástroj pro asynchronní výuku.

GOOGLE CLASSROOM

Microsoft Teams zdarma spojuje vše potřebné do jednoho sdíleného pracovního prostoru a umožňuje pracovat a chatovat s celým týmem nebo třídou. MS Teams je platforma, která umožňuje textovou komunikaci, video hovory, datové úložiště pro ukládání souborů a integraci dalších aplikací do tohoto prostředí. Služba je integrována v předplatném Office 365. Platforma také umožňuje integrovat produkty jiných společností.

EDUSKOP - OPENEDX

Platforma pro otevřené on-line kurzy (tzv. MOOC), prostřednictvím kterých můžete zpřístupnit aktuální a kvalitní vzdělávací obsah nejen svým studentům, ale také studentům jiných vysokých a středních škol, zaměstnancům ve státním i privátním sektoru, stejně jako zájemcům z řad veřejnosti.

PŘEHLED PLATFOREM pro synchronní online výuku NA ZČU

GOOGLE MEET

Západočeská univerzita v Plzni využívá EDU licenci. Aktuálně je tedy možné využít online schůzku pro max. 100 lidí.

MICROSOFT TEAMS

Microsoft Teams zdarma spojuje vše potřebné do jednoho sdíleného pracovního prostoru a umožňuje pracovat a chatovat s celým týmem nebo třídou. MS Teams je platforma, která umožňuje textovou komunikaci, video hovory, datové úložiště pro ukládání souborů a integraci dalších aplikací do tohoto prostředí. Služba je integrována v předplatném Office 365.

ZOOM

Zoom je služba vzdálené konference kombinující videokonferenci, online schůzky, chat a mobilní spolupráci. Zoom využijete v situaci, kdy potřebujete rychle získat spolehlivý nástroj pro uspořádání videokonference s možností sdílení dokumentů nebo pracovní plochy počítače. V rozšířené licenci

YOUTUBE

YouTube je největší internetový server pro sdílení videosouborů. Zpočátku byla vytvořena především pro nahrávání hudebních videoklipů, nyní slouží i jako platforma pro výuková videa nebo záznamy přednášek. Hlavní výhodou YouTube je, že je plně přeložený do češtiny a dobře ho znají učitelé, rodiče i žáci.

Nahrávání obrazovky pomocí aplikace OBS pro WIN11 i pro macOS

video návody jak na DISTANČNÍ VÝUKU

Přehled platforem pro aktivizaci studujících

KAHOOT

Kahoot! je multiplatformní systém na získávání reakcí žáků a propojující formální výuku se světem online. Aplikace nabízí tři typy „kahootů“- Quiz (klasický test), Jumble (seřazování) a Survey (dotazník). Aplikaci můžete používat na jakémkoliv zařízení připojeném k Internetu. Žákům tedy stačí chytrý mobilní telefon, tablet nebo počítač. Návod pro práci s aplikací naleznete zde.

WAYGROUND (dříve QUIZIZZ)

Jednoduchý on-line editor Wayground (Quizizz) umožňuje intuitivní vytvoření otázek ve webovém prostředí. Žáci se přihlašují pomocí kódu a zadáním jména (přezdívky). Test je možné spustit v průběhu vyučovací hodiny nebo zadat jako domácí úkol. Wayground nabízí ihned a zdarma funkce, které jsou u jiných systémů (Kahoot!, Quizlet, Socrative) součástí placené verze. Návod pro práci s aplikací naleznete zde.

MENTIMETER

Mentimeter je interaktivní on-line aplikace, které umožňuje vytvářet on-line prezentace a dovoluje přímou interakci přednášejícího s publikem za využití anket, kvízů nebo jednoduchých dotazů díky vkládání speciálních interaktivních slidů do prezentace. Mentimeter neslouží jen jako podpora on-line výuky, ale slouží například i k pořádání on-line konferencí. Návod pro práci s aplikací naleznete zde.

WORDWALL

Vzdělávací portál Wordwall je platforma sloužící k vytváření on-line vzdělávacích materiálů. Využít můžete připravené šablony, které pokrývají široké spektrum aktivit. Většina z nich je hybridních – jsou jak v interaktivní, tak v tištěné podobě. Návod pro práci s aplikací naleznete zde.

SLIDO

Aplikace Slido umožňuje klást publiku otázky během prezentací, meetingů či eventů. Zapojit se a odpovídat je možné jednoduše prostřednictvím smartphonu, tabletu či notebooku. Aplikace tak pomáhá zvýšit frekvenci interakcí mezi publikem a přednášejícím a otevírá prostor pro nové myšlenky či nápady. Návod pro práci s aplikací naleznete zde.

LEARNING APPS

Platforma LearningApps doplňuje běžnou on-line výuku o multimediální a interaktivní prvky. Nabízí hned několik šablon, díky kterým lze do výuky interaktivně zařadit například testy s více možnostmi odpovědí či přiřazovací cvičení. Platforma také třídí aktivity do vzdělávacích kategorií. Návod pro práci s aplikací naleznete zde.

METODIKA

Infografiky doporučení pro distanční výuku

faq

Prohlédněte si nejčastější dotazy.

Proč ZČU nevybere jen jeden nebo dva systémy pro distanční výuku?

Západočeská univerzita v Plzni dává vyučujícím ve výběru platformy větší svobodu, a to z toho důvodu, že ne každá platforma se hodí pro kterýkoliv předmět. Pro toto rozhodnutí také hraje to, že studenti přijdou do styku s více platformami, které mohou dále využívat ve své praxi.

Pokud Vám nepomůže ani náš portál, abyste se zorientovali v nabídce platforem, které na ZČU můžeme využívat, jsme pro Vás k dispozici na emailu e-learning@service.cz, kde společně můžeme vybrat platformu, která se hodí přesně pro Vás. Také je možné si domluvit osobní schůzku a všechny varianty probrat osobně.

Ano. Oddělení celoživotního a distančního vzdělávání pro Vás připravuje kurzy týkající se mimo jiné i distanční a on-line výuky.

Například: Autorská příprava v LMS Moodle, Tvorba on-line testu v LMS Moodle, Adobe connect, Google dokumenty, Online aplikace do výuky a mnoho dalších. Pro více informací sledujte: https://czv.zcu.cz/aktualni-kurzy/

Pokud máte zájem zorganizovat kurz přímo pro vaše pracoviště, napište nám na kurzy@rek.zcu.cz

V tomto případě velice záleží na tom, jak chcete svou výuku pojmout.

Pokud chcete studentům poskytnout materiály k samostudiu, připravit pro ně autoevaluační aktivity, zadávat úkoly atp., bude Vám stačit počítač připojený k internetu.

Pokud chcete svou výuku streamovat, pořizovat záznamy, spojovat se pomocí videokonference se studenty atp., neobejdete se bez webové kamery a mikrofonu (v ideálním případě se sluchátky s integrovaným mikrofonem).

Určitě ano. Dnešní systémy jsou uživatelsky velice přívětivé a nabízíme pro ně podporu. Na našem webu si můžete projít návody a příklady dobré praxe. Pokud budete potřebovat jakoukoliv další pomoc, neváhejte se na nás obrátit.

Autorský zákon rozlišuje přímou výuku – přednášku ve třídě, kde je možné prezentovat různé materiály, obrázky, fotografie a texty rozumného rozsahu a citovat autora a zdroj.
Myslím, že podobně na to lze nahlížet při vedení synchronní on-line výuky formou videokonference.
Pokud ale jinak zpracováváte a předáváte v jakékoli jiné formě studentům studijní materiály, je potřeba využívat volná díla (public domain) a materiály s částečnou licencí (creative commons) nebo vlastní díla. Jakékoli další materiály je možné použít jen při dořešení podmínek s držitelem autorských práv (platba za použití obrázku apod.). Pro citování zdroje není vhodné uvádět link na internetovou adresu, kde materiál čerpáte, protože ten může další den přestat fungovat a citování zdroje tím pádem není zajištěno vůbec. Například u citování obrázků z Wikimedia Commons uvádíme:
 
Název obrázku, zdroj: commons.wikimedia.org, autor: JménoX, typ licence (CC BY, CC BY-SA, volné dílo apod.)
 
Vhodné zdroje volných obrázků a obrázků s částečnou licencí jsou:
 
V prohlížeči Google můžete  při vyhledávání obrázků kliknout na Nástroje>Práva k užití a tam zvolit vhodný typ licence. Google Vám pak vyfiltruje použitelné obrázky k danému klíčovému slovu.
 
Zvláštní pozor je třeba si dávat, pokud vytváříte studijní materiály v rámci nějakého projektu, kde jste přímo placen jako autor a cizí díla tedy vlastně používáte pro komerční účely, nikoli jen jako pedagog k výuce. Extraspeciální pozor je pak potřeba si dávat u zahraničních materiálů, které mohou být chráněny zákony jiného znění než v ČR.

Pro zápočty a zkoušky (tj. kontrolu splnění studijních povinností) mohou garanti, případně pověření vyučující, povolit využití distanční formy nebo určit studentům náhradní způsob splnění studijních povinností.

Pro hodnocení studentů můžete využít hned několik možností, které můžete uzpůsobit situaci. Například: on-line test, zadání semestrální/seminární práce, zkoušení pomocí videohovoru, portfolio, projekt atp.

Při zkoušce pomocí videohovoru se student může prokázat dokladem totožnosti nebo platnou JIS kartou.

Při zkoušce vedené v on-line prostředí (LMS Moodle, GoogleClassroom atp.) se student vždy hlásí svými přihlašovacím údaji (ověření pomocí webauth).

Pokud dojde k technickým problémům, termín zkoušky nepropadá. Studentovi můžeme doporučit, aby další pokus zkoušky, pokud je to možné, absolvoval z počítače s lepším internetovým připojením.

Zcela zamezit negativním jevům tohoto typu nelze. Stejně jako nelze stoprocentně zabránit podvádění při výuce v učebně, nelze toto zajistit ani u distanční výuky, při které jsou studenti doma.  Při elektronickém testování lze zvolit vyšší počet otázek s přiměřeným časem pro jejich řešení, a to takovým, aby bylo jen obtížně možné odpovědi dohledávat v literatuře nebo volit jiné cesty podvodu.

Praktickou výuku je samozřejmě v mnoha případech velmi komplikované plnohodnotně nahradit. Hledají se cesty s využitím multimedií (využití videonávodů a videozáznamů), s využitím konceptu vzdálených laboratoří (remote laboratories) nebo i virtuální reality. Jednodušší možností je praxi nebo měření, pokud je to možné, realizovat blokově či v menších skupinách studentů než obvykle apod. Vždy záleží na konkrétním studovaném předmětu.

Nenašli jste odpověď na otázky, které Vás trápí? KONTAKTUJTE NÁS!