Tato webová stránka slouží jako rozcestník informací, které se z různých úhlů pohledu věnují problematice umělé inteligence.
Najdete zde doporučení pro studující i vyučující na vysoké škole, odkazy na přednášky, školení a další akce k tématu, příklady relevantních výzkumů na ZČU a další.
K tvorbě a aktualizaci těchto webových stránek můžete přispět zasláním vlastního příspěvku, odkazu na akci, sdílením zkušeností s využíváním umělé inteligence na vysoké škole apod.
Pokud máte jakékoli podněty k doplnění této stránky, prosím, kontaktujte Odbor celoživotního a distančního vzdělávání
Západočeská univerzita v Plzni je zapojena do aktivit neformální pracovní skupiny koordinované Univerzitou Karlovou a prg.ai, v rámci kterých vznikla v široké diskusi odborníků doporučení pro využívání umělé inteligence na vysoké škole. Západočeská univerzita v Plzni se hlásí k materiálům, které byly v rámci skupiny vytvořeny, a doporučuje studujícím i vyučujícím se s těmito materiály seznámit:
Více informací můžete najít i na webových stránkách https://gptveskole.cz/doporuceni-pro-vyuzivani-ai-na-vs/.
Dílčí pracovní skupina ve složení Jana Šindlerová (Univerzita Karlova), Hana Ovesleová (Univerzita Karlova) a Lucie Rohlíková (Západočeská univerzita v Plzni) připravila navíc pro vyučující konkrétní náměty pro využití AI jako jedné z dostupných technologií ve vzdělávání. Náměty jsou členěny podle digitálních kompetencí vyučujících, které jsou pro jednotlivé aktivity využívající technologie ve vzdělávání potřeba.
Další inspirativní materiály
Magazín Akademie věd ČR: Svérázná říše umělé inteligence (str. 18)
KROUPAHELÁN: Generativní AI vs. právo
AI dětem: Obecný úvod do AI pro dospělé
UNESCO Digital Library: ChatGPT and artificial intelligence in higher education: quick start guide
Kamil Kopecký: Umělá inteligence (soubor článků)
Václav Maněna: Umělá inteligence (padlet)
Josef Šlerka (12. 5. 2023): Umělá inteligence: čtyři výzvy pro humanitní a sociální vědy
Umělá inteligence na univerzitě
AI Tea Talks na ZČU
AI Tea Talks jsou pravidelná setkání výzkumníků pracujících v oblasti strojového učení a umělé inteligence a dalších zájemců o tuto problematiku. Tato setkání se konají každé dva týdny.
Setkání vždy sestává z networkingové části, kde se podává čaj, káva a další drobné občerstvení, a z seminární části, kde účastníci poslouchají a diskutují o nápadu, zajímavém výzkumném článku nebo výzkumné otázce týkající se oblasti strojového učení a umělé inteligence. Veškerá diskuze probíhá v anglickém jazyce.
Hlavní organizaci AI Tea Talks na Západočeské univerzitě zajišťují pracovníci z Fakulty aplikovaných věd a Fakulty elektrotechnické. Setkání probíhají převážně v pátek “po obědě” (začátek 13:00 až 13:30) a sestávají ze zhruba hodinové přednášky a následné diskuze s šálkem dobrého čaje.
Vygenerováno pomocí DALL-E 3.
Úspěchy studentů
Filip Kouba, student ZČU, vytvořil únikovou hru Destinisco, kterou díky umělé inteligenci můžete hrát opakovaně, protože se při každém hraní lehce změní. Unikátní únikovou hru můžete navštěvovat od 1. srpna.
NOVINKY & AKTUALITY
Národní strategie umělé inteligence 2030
Dne 24. července 2024 schválila vláda České republiky Národní strategii umělé inteligence ČR 2030. Tento dokument, připravený Ministerstvem průmyslu a obchodu, poskytuje komplexní strategický rámec, který se zaměřuje na klíčové aspekty umělé inteligence a jejího dopadu na ekonomiku a společnost. Cílem strategie je využít potenciál AI ke zvyšování kvality života obyvatel a posilování konkurenceschopnosti českých podniků.
Strategie vymezuje sedm navzájem provázaných klíčových oblastí, které jsou nezbytné pro efektivní rozvoj a využití AI:
- AI ve výzkumu, vývoji a inovacích
- Vzdělávání a expertíza v AI
- AI dovednosti a dopady AI na trh práce
- Etické a právní aspekty AI
- Bezpečnostní aspekty AI
- AI v průmyslu a podnikání
- AI ve veřejné správě a veřejných službách.
Každá z těchto oblastí zahrnuje specifické cíle a opatření, která mají podpořit rozvoj důvěryhodné a bezpečné AI v České republice do roku 2030.
Zkušební provoz Web of Science Research Assistant
ZČU má k dispozici zkušební přístup k AI nástroji Web of Science Research Assistant tool, a to na období 9.–30. září 2024.
Tento nástroj využívá generativní AI, aby uživatelům usnadnil vyhledávání v databázi Web of Science Core Collection. Nabízí přehledy a vizualizace výsledků vyhledávání a umožňuje zkoumat vztahy mezi tématy, literaturou a autory. Detailní popis a příklady použití naleznete zde: https://webofscience.zendesk.com/hc/en-us/articles/25929584652561-Web-of-Science-Research-Assistant
Používání WoS Research Assistant přináší výhody jako úsporu času při hledání informací ve Web of Science Core Collection, možnost vyhledávání v češtině pomocí přirozeného jazyka, nabídku kontextových návrhů dle specifických potřeb výzkumníka a vizualizaci citací, například pomocí mapy citací článků.
Pokud se chcete dozvědět více o citační databázi Web of Science nebo hodnocení vědy, navštivte web Univerzitní knihovny.
FAQ - nejčastější dotazy o generativní umělé inteligenci
Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR) vydal před začátkem nového školního roku tři materiály s doporučeními, jak AI ve výuce a běžném školním provozu využívat. Radí například, aby si z ní učitelé udělali virtuálního kolegu. Formou častých otázek a odpovědí pokrývají vedle virtuálního asistenta také témata umělá inteligence a právo a AI ve výuce.
PŘIPRAVOVANÉ A MINULÉ AKCE A KURZY
Akce mimo ZČU
AI Act a jak začít s AI gramotností
Nedávný zákon o umělé inteligenci v EU (AI Act) stanovuje, že od února 2025 bude povinné zajistit dostatečnou AI gramotnost pro zaměstnance pracující se systémy umělé inteligence. Na tomto bezplatném webináři vám budou představeny klíčové požadavky tohoto zákona společně s radami začlenění.
Kdy: 10. října 2024, 10:00 – 11:00
Formát: 1 hodina, online, zdarma
Jazyk: česky a anglicky
Mluví: Daniela Kidjemet, Aneta Fortelková, Christina Hitrová (TBC)
Témata webináře:
- Úvod do AI Act
- Role a odpovědnosti AI v organizacích
- První krok – AI gramotnost
- Jak můžeme pomoci?
- Otázky a odpovědi – 10 min
Dny AI 2024 Plzeň
Do celorepublikové akce Dny AI se i letos zapojuje město Plzeň. Ústřední linkou Dnů AI je představení umělé inteligence v návaznosti na aktuální dění a vývoj této technologie. Významná část programu se věnuje praxi a konkrétním příkladům využití AI, a to napříč obory lidské činnosti a v různých kontextech.
Co bude možné navštívit?
18. 10. — AI 4 All —Akce se odehraje v budově 3D Planetária, vstup je zdarma.
18. 10. — Marketing Hackaton I. — Na akci je nutné se registrovat.
19. 10. — Marketing Hackaton II. — Na akci je nutné se registrovat.
21. 10. — AI 4 Edu konference pro učitele — akce probíhá zdarma.
PROBĚHLÉ AKCE A KURZY
Dny AI
Odborníci ze ZČU se také zapojili do celostátní akce Dny AI, která se v Plzni konala
v týdnu od 16. do 22. října 2023.
AI NÁSTROJE
Existuje nespočet aplikací využívajících umělou inteligenci. V tomto stručném přehledu najdete výběr těch nejzajímavějších, které vám rychle ukáží potenciál strojového učení a třeba pomohou s vaší každodenní činností. Seznam pravidelně aktualizujeme a rozšiřujeme.
Nástroje pro tvorbu, rozpoznávání a úpravu obrázků a grafiky
AutoDraw
Nástroj, který rozpozná, co kreslíte. Nabídne vám dokončení kresby z několika obrázků.
Canva
Canva má v sobě integrované AI funkce, lze využít např. ke generování vlastních obrázků či videí.
Dream AI
Funguje zdarma a bez přihlášení.
Funguje zdarma a bez přihlášení.
Animated Drawings
Nástroj, který animuje postavičky.
Quick, draw!
AI pozná to, co kreslíte. Ukázka trénování AI pomocí kreseb.
Nástroje pro generování a analýzu hudby a zvuku
Suno AI
Generuje hudbu včetně zpěvu.
Narakeet
Nástroj pro tvorbu mluveného slova na základě textového promptu.
Chrome Music Lab
Sada několika webových nástrojů pro experimentování s hudbou. Zdarma bez přihlášení.
Nástroj pro vytváření hudby z běžných zvuků, které třídila AI.
Nástroje pro generování a analýzu videa
D-ID
Nástroj, pomocí kterého si můžete vytvořit mluvící hlavu z fotografie nebo obrázku.
Invideo AI
Tvorba videa z textového zadání.
Další nástroje
Teachable Machine
Ukázka trénování umělé inteligence – obrázky, zvuky, pózy.
PRACOVNÍ SKUPINA PRO AI NA ZČU
Pracovní skupina pro AI vznikla na ZČU v květnu 2023. Jejím cílem je poskytnout prostor pro sdílení informací a zkušeností v oblasti umělé inteligence a jejího využití na vysoké škole. Pracovní skupina pracuje pod vedením prorektora pro strategii a rozvoj prof. Ing. Josefa Basla, CSc.
Předseda: prof. Ing. Josef Basl, CSc.
Členové – rektorát
Ing. Jiří Bořík
Mgr. Bc. Dana Packanová
PhDr. Mgr. František Kalvas, Ph.D.
Ing. Barbora Katolická
Mgr. Jitka Gammons
doc. PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D.
Bc. Tomáš Pruner
Členové – součásti
Ing. Miloslav Konopík, Ph.D.
Mgr. Jana Čepičková
doc. Ing. Jiří Tupa, Ph.D.
MgA. Michal Pustějovský
PhDr. Petr Simbartl, Ph.D.
Dr. phil. Michaela Voltrová
doc. Ing. Pavel Raška, Ph.D.
Mgr. Radek Schuster, Ph.D.
Ing. Jan Tlučhoř, Ph.D.
Mgr. Jakub Hablovič, Ph.D.
doc. Dr. RNDr. Miroslav Holeček
Členové – studenti
Jan Procházka
František Viták
ČASTO KLADENÉ DOTAZY
ZČU vydala své základní stanovisko k využívání umělé inteligence dne 20. dubna 2023.
Pro používání AI platí obecně principy definované v Etickém kodexu ZČU.
Transparentnost – vždy otevřeně uvádějte, které nástroje AI jste pro zpracování /plnění studijních povinností použili.
Svědomitost – Buďte svědomití, pracujte s celou paletou dostupných a doporučených studijních materiálů a opor. Vytvářejte si vlastní studijní materiály na základě zkušeností z přednášek a cvičení. Otevřeně konzultujte témata s vyučujícími.
Odpovědnost – odpovědnost za vaše studium je vždy pouze na vás. Využijete-li jakékoliv nástroje AI, ověřujte a kontrolujte jejich výstupy.
Minimalizace závislosti na AI – abyste dokázali správně pracovat s AI a vyhodnocovat její výstupy, je třeba získat dostatek znalostí a dovedností v dané oblasti. Nepřejímejte nekriticky výstupy AI.
Bezpečnost – dbejte na ochranu osobních údajů. Nikdy nepoužívejte AI ke zpracování osobních údajů ani k jiné práci s nimi. Důsledně anonymizujte. Pracujete-li s údaji, které jsou chráněny zákonem či smluvně, nepoužívejte je při využívání AI.
Spolupráce – využití AI konzultujte s vyučujícím, společně pracujte s výstupy, respektujte pravidla daná vyučujícím pro konkrétní úkol.
Respekt – není-li k danému úkolu využití nástrojů AI povoleno, respektujte tento zákaz. Zajímejte se o vnitřní předpisy a normy a pravidla pro plnění předmětů.
ČASTO KLADENÉ DOTAZY STUDENTŮ
Využití nástrojů AI v souladu s hlavními principy obecně podporujeme. Zajímejte se o vnitřní normy součástí a pravidla pro plnění předmětů. Pro některé aktivity/zadání/sylaby může být takové využití zakázané. Tento zákaz respektujte.
Chcete-li využít AI jako jeden z výukových zdrojů, vždy si ověřujte relevanci výstupů. AI je možné použít jako rozcestník k základní orientaci v dané problematice. Pracujte s tím, že znáte z relevantních zdrojů základní terminologii a porovnávejte výstupy z AI s výukovými zdroji garantovanými či doporučenými ZČU.
Několik tipů k využití AI najdete třeba tady:
Ano, vždy po diskuzi s vyučujícím/vedoucím práce. Způsob využití AI je třeba diskutovat s vyučujícím/vedoucím práce. V některých případech může být využití AI zakázáno. Dbejte správného uvádění zdrojů při využití AI.
Je-li použití AI povoleno, postupujte v souladu s podmínkami poskytovatele dané služby. V závislosti na druhu využité aplikace AI, způsobu jejího využití a zvyklostí v daném oboru lze odkazování vyřešit následovně:
- obecná deklarace využití,
- přímý odkaz dle vybrané citační normy,
- popis využití AI v příloze práce nebo v části popisující metodiku práce,
- přehled promptů a výstupů nástroje AI.
Šířeji je toto téma řešeno např. v Doporučení k využívání nástrojů umělé inteligence při plnění studijních povinností zpracovaném Masarykovou univerzitou.
Níže můžete nahlédnout na text zpracovaný zaměstnanci Univerzitní knihovny ZČU, který uvádí možnosti citací využití umělé inteligence.
AI není podle právního řádu ČR považována za autora, ale pracuje se zdroji, které mohou být právem chráněny. Důsledně proto výstupy AI ověřujte a nejste-li si jistí, dohledávejte primární zdroje a užívejte jich. Práci s AI uvádějte.
I zde platí, že AI může pomoci, zvláště po formální stránce. Její výstupy je ale třeba vždy kontrolovat. Prezentace musí odpovídat požadavkům vyučujícího/zkoušejícího.
Odpověď na tuto otázku závisí na konkrétním zadání a kontextu práce. Proto vždy respektujte pravidla pro vypracování zadaného úkolu. Pokud si nejste jistí, obraťte se na vyučujícího a otázku využití konkrétního nástroje AI s ním prodiskutujte.
Pro práci s AI je možné použít taková data, která jsou volně k dispozici. Nelze tedy využít osobní údaje, interní dokumenty společností, úřadů atp., které nejsou volně přístupné a nejsou k publikováné určeny.
Ověřujte výstupy se studijními materiály a literaturou, která se vztahuje k tématu otázky. Konzultujte, bavte se o problematice s odborníky a vyhodnocujte relevantnost výstupů.
Při použití jakéhokoliv nástroje AI je nejdůležitější uvědomění, že za splnění studijních povinností je vždy odpovědný studující. Zároveň je třeba mít na paměti, že každý nástroj AI obsahuje pravidla, za kterých je provozován, a ta musí být rovněž dodržena. Rizika lze spatřovat zejména v následujících oblastech:
– zásah do autorského práva (při zpracování dat nemusí být vždy zřejmé, z čeho AI čerpá, zda se jedná o kompilaci děl různých autorů),
– porušení práva na ochranu osobních údajů, narušení soukromí (nikdy nepoužívejte osobní údaje jako zdroj informací pro práci s AI),
– omezená schopnost výzkumu a analýzy, kreativity a originálnosti (AI za vás nedokáže myslet a chybí jí rozšířená schopnost analýzy dat, tvůrčí myšlení a kritické zhodnocení),
– nedostatek kontroly nad výsledkem zadání (u jednotlivých nástrojů AI nemusí být dostatečně popsán způsob, kterým nástroj pracuje a jak zadané téma zpracovává a vyhodnocuje, proto může být výsledek zavádějící a je potřeba jej ověřit).
Ne, takové využití určitě nedoporučujeme. Interní a neveřejná data mohou být chráněna obchodním tajemstvím či jiným druhem právní ochrany a zadáním do AI nad zpracováním ztrácíte kontrolu.
Obecně lze doporučit použití kombinace prompt-výstup.
Podívejte se na text zpracovaný zaměstnanci Univerzitní knihovny ZČU, který uvádí možnosti citací využití umělé inteligence.
ČASTO KLADENÉ DOTAZY VYUČUJÍCÍCH
Ano, AI s námi zůstane, bude měnit postupy v mnohých oborech a studující ji budou při své současné i budoucí práci využívat. Vždy respektujte základní etická pravidla, otevřeně uvádějte, jaký nástroj nebo jaké nástroje využíváte, jak fungují, v čem vám pomáhají, a veďte studenty k otevřené diskuzi o tom, v čem jsou nástroje AI vhodné a v čem naopak mohou být rizikem, a to s přihlédnutím k vyučované tématice.
Doporučujeme integrovat AI do pedagogického procesu tam, kde to dává smysl. Zároveň je potřeba vnímat, že porušení zákazu může být složité či nemožné odhalit. Doporučujeme zvážit využívané výukové a hodnoticí metody a případně celkový přístup k předání znalostí a dovedností v daném předmětu. V některých bude vliv AI zásadní, v jiných minimální. O možnostech užití AI je nutné se domluvit s garantem předmětu tak, aby všichni vyučující daného předmětu postupovali shodně.
Určitě pomohou průběžné kontroly, vhodně směřované otázky na vysvětlení postupů při prezentacích či obhajobách. Prokazování však nebude zcela jednoduché.
Je-li použití AI povoleno, postupujte v souladu s podmínkami poskytovatele dané služby. V závislosti na druhu využité aplikace AI, způsobu jejího využití a zvyklostí v daném oboru lze odkazování vyřešit následovně:
– obecná deklarace využití,
– přímý odkaz dle vybrané citační normy,
– popis využití AI v příloze práce nebo v části popisující metodiku práce,
– přehled promptů a výstupů nástroje AI.
Šířeji je toto téma řešeno např. v doporučení dostupném zde.
Obecně lze doporučit použití kombinace prompt-výstup. Vždy záleží na zadání konkrétního úkolu, jeho účelu a smyslu, ve kterém má být nástroj AI využit.
Podívejte se na text zpracovaný zaměstnanci Univerzitní knihovny ZČU, který uvádí možnosti citací využití umělé inteligence.
To záleží na účelu využití nástrojů AI pro splnění konkrétního zadání. Pokud je práce s nástrojem AI pro daný úkol stěžejní, je vhodné požadovat jeho uvedení. Naopak při využití nástrojů AI jako dopomoc s formátováním nebo pro drobnou jazykovou korekturu nemusí být nutně třeba konkrétní nástroj uvést.
Při použití jakéhokoliv nástroje AI je potřeba mít na paměti, že každý nástroj AI obsahuje pravidla, za kterých je provozován a ta musí být dodržována. Rizika lze spatřovat zejména v následujících oblastech:
– zásah do autorského práva (při zpracování dat nemusí být vždy zřejmé, z čeho AI čerpá, zda se jedná o kompilaci děl různých autorů),
– porušení práva na ochranu osobních údajů, narušení soukromí (nikdy nepoužívejte osobní údaje jako zdroj informací pro práci s AI),
– omezená schopnost výzkumu a analýzy, kreativity a originálnosti (AI za vás nedokáže myslet a chybí jí rozšířená schopnost analýzy dat, tvůrčí myšlení a kritické zhodnocení),
– nedostatek kontroly nad výsledkem zadání (u jednotlivých nástrojů AI nemusí být dostatečně popsán způsob, kterým nástroj pracuje a jak zadané téma zpracovává a vyhodnocuje, proto může být výsledek zavádějící a je potřeba jej ověřit).
Je třeba identifikovat oblasti, kde mohou být výstupy AI studujícími efektivně využity, a dle filozofie přístupu k AI případně zareagovat. Obecně se doporučuje převážně ústní ověřování, dodatečné otázky a sledování průběžné práce studenta. Složitou se jeví kontrola u online ověřování znalostí. Méně vhodné jsou také eseje, seminární práce apod.
Většinou pravděpodobně ne – závisí na uvážení garanta předmětu a na předem stanovených požadavcích jeho splnění. Pokud je to předmětem přenášená znalost/dovednost, pak je to možné připustit, ale vyučující musí vhodně definovat požadavky.
Pro práci s AI je možné použít taková data, která jsou volně k dispozici. Nelze tedy využít osobní údaje, interní dokumenty společností, úřadů atp., které nejsou volně přístupné a nejsou k publikování určeny.
Ne, takové využití určitě nedoporučujeme. Interní a neveřejná data mohou být chráněna obchodním tajemstvím či jiným druhem právní ochrany a zadáním do AI nad zpracováním ztrácíte kontrolu. Stejně obezřetní buďte i s interními daty ZČU, daty obsahujícími osobní údaje atp.
Ověřujte výstupy se studijními materiály a literaturou, která se vztahuje k tématu otázky. Konzultujte, bavte se o problematice s odborníky a vyhodnocujte relevantnost výstupů.
Zadání by mělo být splnitelné ve free verzi, případně ve verzi, kterou dané pracoviště zajistí. Není možné po studujících požadovat, aby si kupovali licence na nástroje AI, nebo umožnit bezdůvodné zvýhodnění těm, kteří si mohou hrazenou verzi dovolit. Vždy důsledně dbejte na to, aby studující měli zajištěny rovné podmínky ke studiu.
Je podstatné si uvědomit, zda výuka nepožaduje po studentech něco, co se dá jednoduše suplovat využitím AI.
Na místě je využití spíše komplexních nástrojů výuky a hodnocení, kdy hlavním požadavkem není například pouze tvorba nějaké kompilace poznatků. Doporučujeme vše propojovat s praxí a více o tématech diskutovat během hodin
Je nevhodné vyžadovat ve výuce převážně tvorbu rešerší, kompilací a psaní esejí. Výše uvedené dokáže generativní AI snadno vytvořit. Pokud je tvorba kompilace nevyhnutelná, nechte studenty porovnat kompilaci vytvořenou AI a kompilaci, kterou vytvoří sami. Diskutujte o podobnostech vytvořených textů.
Někdy bude nutné upravit i výukové cíle předmětu, jelikož spoustu z nich dokáže AI po zadání správného vstupu sama splnit. Každý předmět je specifický.