Metodika 3A: obsahově zaměřené zkoumání výuky a kvality učebního prostředí

Víte, jakými směry se ubírá výzkum v pedagogice? Přijďte to zjistit na cyklus seminářů metodologie pedagogického výzkumu, jehož druhý seminář proběhne 23. 3. 2017.

Začátek

23/03/2017 - 14:00

Konec

23/03/2017 - 16:00

Adresa

Fakulta pedagogická ZČU, Klatovská 51 Plzeň, místnost KL 302   Zobrazit mapu

Cyklus seminářů metodologie pedagogického výzkumu vol.2 

Přijměte pozvání na druhou přednášku z cyklu seminářů metodologie pedagogického výzkumu. Semináře jsou vítáni jak akademičtí pracovníci, tak studenti se zájmem o rozšíření znalostí v oblasti metodologie pedagogického výzkumu.

vol. 1 – Smíšený výzkum (Mixed Method Research) a jeho možné aplikace pro výzkum v oblasti vzdělávání vol. 2 – Metodika 3A: obsahově zaměřené zkoumání výuky a kvality učebního prostředí vol. 3 – Pedagogický výzkum digitálních technologií ve vzdělávání a digitální technologie v pedagogickém výzkumu

 

Na druhém semináři vystoupí dvojice řečníků doc. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., z Pedagogické fakulty MU a doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc., z pořádající Pedagogické fakulty ZČU. Přednáška se bude konat ve čtvrtek 23. března 2017 od 11 do 15 hodin v budově Pedagogické fakulty ZČU na Klatovské ulici 51.

Tento seminář je vhodný i pro učitele z praxe se zájmem o metodiku 3A.

 

Anotace přednášky: Přednáška si klade za cíl zpřístupnit posluchačům hlavní myšlenky a klíčové otázky takového způsobu výzkumu, který je zaměřený na problematiku didaktického zvládání obsahu, resp. učiva ve výuce. Výklad se rozvíjí kolem výzkumného přístupu nazvaného Metodika 3A, jehož koncepce je originální, ale koncepčně blízká zahraničním modelům tzv. konstrukčního výzkumu (design based research), Kattmannově metodě didaktické rekonstrukce, metodě CDI (critical didactic incidents) nebo situační analýze. Přednáška má přispět k podpoře řešení projektů zaměřených na zkoumání výuky, na analýzu učebních úloh a na vyhodnocování kvality vyučování a učení.

Metodika 3A je výzkumný přístup v transdisciplinárně pojaté didaktice, který si kromě získávání empirickovýzkumných poznatků klade za cíl sloužit jako informační a komunikační svorník mezi vzdělávací teorií a praxí, aniž má docházet k oslabení teoretické náročnosti anebo, v opačném směru, k neporozumění teoretickým konstruktům ze strany učitelů – praktiků. Metodiku 3A proto v přednášce představujeme jako reprezentanta a ilustraci určité koncepce zkoumání kvality výuky na průniku vzdělávací teorie s praxí.

Zdrojem údajů v metodice 3A jsou didaktické kazuistiky zaměřené na popis a rozbor situací výuky podmíněných řešením učebních úloh. Využití didaktických kazuistik ve výzkumu navazuje na Shulmanovu koncepci „průniku obsahu s pedagogikou“, která odpovídá charakteru a badatelským možnostem oborových didaktik, ale přesahuje jejich rámec směrem k nadoborovému pedagogickému zobecňování. Proto by tento přístup měl vytvářet předpoklady k vzájemné součinnosti a komunikaci mezi oborovými didaktikami a v návaznosti na to i k transdisciplinárnímu pojetí obecné didaktiky. Kromě toho by měl svým zakotvením v konkrétních případech výuky (kazuistikách) přispívat k tzv. cyklickému sdílení znalostí (v Peschlově terminologii) v profesním společenství sdružujícím didaktiky-učitele z praxe a didaktiky z akademické oblasti fakult připravujících učitele.

 

KONTAKT PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D. Ústav celoživotního vzdělávání Západočeská univerzita v Plzni

 

Více informací

Telefon

+420 604 115 360

Email

lrohlik@ucv.zcu.cz