Začátek
10/05/2018 - 14:00
Konec
10/05/2018 - 15:00
Adresa
Fakulta pedagogická ZČU, Klatovská 51, Plzeň Zobrazit mapuFakulta pedagogická ZČU zve na přednášku s názvem Pátrání po podstatě pedagogické profesionality, kterou přednese doc. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. z Masarykovy univerzity v Brně. Přednáška se uskuteční ve čtvrtek 10. května 2018 od 14 do 15 hodin v posluchárna KL 302 (Klatovská 51, Plzeň).
ANOTACE PŘEDNÁŠKY:
V přednášce je hledána odpověď na otázku, v čem spočívá podstata profesionality učitelů. Na základě porovnání učitelství s jinými profesemi je vyvozena teze, že podstatou učitelské profesionality je její vícerozměrnost. Znamená to, že platí bonmot, že kupř. učitel češtiny je češtinářem a učitelem v jedné osobě. Motiv propojení oborového (obsahového) s učitelským (didaktickým) je vystižen v konceptu tzv. didaktických znalostí obsahu, jenž je jedním z pilířů transdisciplinární didaktiky. Transdisciplinární didaktika je rozvíjena jako akademicky založená profesní disciplína pro učitele, jejíž ambicí je propojovat obory (obsahy) napříč učitelským vzděláváním. Díky tomu umožňuje učinit zadost specifické povaze pedagogické profesionality a nabízí se k využití v přípravném a dalším vzdělávání učitelů.
doc. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Absolvoval obor Učitelství pro 1. stupeň základní školy a doktorské studium a habilitační řízení v oboru Pedagogika na Pedagogické fakultě MU v Brně, kde vede Institut výzkumu školního vzdělávání a je proděkanem pro výzkum a akademické kvalifikace. V letech 2009–2011 souběžně pracoval ve Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze, kde vedl celonárodní výzkum kurikulární reformy. V letech 2010–2016 byl členem odborné skupiny pro pedagogiku, psychologii a kinantropologii a následně předsedou pracovní skupiny pro oborové didaktiky Akreditační komise. V letech 2015–2017 působil v poradním týmu ministryně školství. Odborně se zaměřuje na problematiku reforem ve vzdělávání, učitelské profesionalizace, kurikula a vyučování a učení. Na Pedagogické fakultě MU vyučuje metodologii vědecké práce, komparativní pedagogiku a didaktiku.