Letní škola VŠ pedagogiky v Krkonoších otevřela témata zkoušení, komunikace i umělé inteligence

Letní škola VŠ pedagogiky v Krkonoších otevřela témata zkoušení, komunikace i umělé inteligence

Více než 40 akademických pracovníků z pěti různých vysokých škol České republiky přilákala Letní škola vysokoškolské pedagogiky, která se konala ve druhé polovině srpna v Krkonoších. Témata se točila zejména kolem zkoušení studentů, pedagogické komunikace, ale třeba i umělé inteligence.

Hlavní pozornost při setkání akademických pracovníků byla zaměřena na principy testování a ústního zkoušení na vysoké škole a umění pedagogické komunikace. Další součást programu představovaly diskusní večery věnované sdílení zkušeností účastníků. Tyto večerní debaty se dotkly mimo jiné digitálních technologií a umělé inteligence a jejich vlivu na moderní vysokoškolské vzdělávání. „Letní školu realizujeme již počtvrté, ve spolupráci s Univerzitou Karlovou potřetí,” poznamenala zakladatelka letní školy Lucie Rohlíková ze ZČU. Díky účasti odborníků z různých oborů – od technických disciplín přes přírodní vědy až po humanitní obory – umožnila akce stejně jako každý rok bohatou výměnu zkušeností a perspektiv napříč disciplínami.

Odborný program vedli dva hlavní lektoři: Martin Vejražka z 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy, který se specializuje na testování ve vysokoškolské výuce, a Petr Sucháček z Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, odborník na pedagogickou komunikaci a nenásilnou komunikaci. Odehrával se nejen v učebně, ale lektoři využili i okolí budovy a část věnovanou zážitkové pedagogice realizovali venku, mimo jiné nechali účastníky, aby se vrátili do role studenta a absolvovali náročnou ústní zkoušku před komisí. Došlo i na skupinové výlety do přírody, při kterých se pokračovalo v neformální debatě o pedagogických otázkách. Jedna z účastnic vystihla atmosféru slovy „Učila jsem se učit, aniž bych si všimla, že se učím.

„Dlouhodobě pracujeme na rozvoji komunity v oblasti vysokoškolské pedagogiky s cílem podporovat kvalitní výuku na vysokých školách v České republice. Účastníci si odnášejí nejen praktické nástroje pro zlepšení své výuky, ale také inspiraci a nové kontakty pro sdílení zkušeností a spolupráci,“ zhodnotila setkání Lucie Rohlíková.

Akce se zúčastnili akademici z Univerzity Karlovy, Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického v Brně a Vysoké školy polytechnické Jihlava. Za Západočeskou univerzitu v Plzni se zapojili zástupci z Fakulty pedagogické, Fakulty strojní, Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara a z Ústavu jazykové přípravy.

Setkání v horské chatě Univerzity Karlovy v Peci pod Sněžkou se konalo potřetí v řadě, a to 18. až 21. srpna. Akci spolupořádaly platformy Paedagogium Univerzity Karlovy a Pedadesk Západočeské univerzity v Plzni, kterou spravuje Odbor celoživotního a distančního vzdělávání (CŽV).

Realizováno v rámci projektu ESF+ ZČU

Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/23_022/0008575