Základní statistické zpracování dat z pedagogického výzkumu aneb statistika je dobrý sluha, ale zlý pán

Jaké jsou základní postupy při analýze dat z kvantitativního pedagogického výzkumu? Dozvíte se na workshopu z cyklu seminářů metodologie pedagogického výzkumu.

Začátek

28/11/2017 - 11:00

Konec

28/11/2017 - 13:00

Adresa

Fakulta pedagogická ZČU, Klatovská 51 Plzeň, místnost KL 302   Zobrazit mapu
Rádi bychom vás pozvali na metodologický seminář Základní statistické zpracování dat z pedagogického výzkumu aneb statistika je dobrý sluha, ale zlý pán, který navazuje na cyklus seminářů metodologie pedagogického výzkumu, jež proběhl na jaře 2017 na Fakultě pedagogické ZČU (pro připomenutí nahlédněte zde). Seminář proběhne v úterý 28. 11. 2017 od 11 do 13 hodin v budově Fakulty pedagogické ZČU na Klatovské 51. Přednášet bude Mgr. Jiří Kohout, Ph.D., působící na Katedře matematiky, fyziky a technické výchovy FPE ZČU. Seminář je určen akademickým pracovníkům a studentům se zájmem o rozšíření znalostí v oblasti metodologie pedagogického výzkumu. V případě zájmu o radu týkající se konkrétního výzkumného šetření je vhodné zaslat popis výzkumu a příslušný dotaz nejpozději do neděle 26. listopadu na e-mail jkohout4@kmt.zcu.cz. ANOTACE SEMINÁŘE: Prakticky pojatý metodologický seminář bude zaměřen na základní postupy při analýze dat z kvantitativního pedagogického výzkumu. V první části bude věnována pozornost plánování výzkumného šetření, volbě vhodných výzkumných nástrojů a zásadám při sběru a archivaci dat. Bude uveden pojem hypotéza a zdůrazněna specifika statistických hypotéz. Následně budou vysvětleny základní pojmy užívané při testování hypotéz (testová statistika, kritická hodnota, p-value) a vzájemné vztahy mezi nimi. Hlavní pozornost bude věnována výběru vhodné testové metody pro nejčastěji nastávající situace (srovnání n souborů při jednom znaku a jednom měření, vývoj při opakovaném měření u jednoho souboru v jednom znaku, korelace pro dva znaky u jednoho souboru při jednom měření) a její praktické realizaci pomocí běžně dostupných nástrojů (MS Excel, online kalkulačky apod.). Diskutovány budou rovněž předpoklady a omezení jednotlivých metod (normalita dat, volba parametrického resp. neparametrického testu) a interpretace výsledků včetně následné prezentace ve vědeckém textu. Seminář je pojat jako úvod do problematiky a je určen zájemcům zabývajícím se pedagogickým výzkumem a nemajícím odpovídající průpravu v teorii pravděpodobnosti a matematické statistice.

KONTAKT PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D. Celoživotní a distanční vzdělávání Západočeská univerzita v Plzni

Více informací

Telefon

+420 604 115 360

Email

lrohlik@rek.zcu.cz