Líný učitel Robert Čapek na ZČU

Líný učitel Robert Čapek na ZČU

Robert Čapek, učitel, psycholog a didaktik, který otevřeně hovoří o českém školství a snaží se o změnu vzdělávacího systému, navštívil v pondělí 7. ledna 2019 Západočeskou univerzitu v Plzni.  Přijal pozvání oddělení celoživotního a distančního vzdělávání ZČU, GEG Učte s námi a studentské iniciativy Otevřeno a promluvil na téma Líný učitel, které vychází z jeho, dnes již dvoudílné, stejnojmenné publikace. 

Akce se kvůli velkému zájmu konala v posluchárně EP 110 v budově Fakulty elektrotechnické ZČU a byla po celou dobu streamována online. Mezi téměř 150 účastníky setkání byla řada studentů učitelství, učitelů ze základních i středních škol i akademických pracovníků ZČU.

„Slyšel jsem o knížce Líný učitel a chtěl jsem si o ní poslechnout přímo od autora. Mám rád nové metody ve vyučování a snažím se učit atraktivně, aby to děti bavilo. Mnohem více to pak baví i mě,“ říká Petr Koza, absolvent Fakulty pedagogické ZČU a učitel fyziky na Masarykově gymnáziu v Plzni. Inspirovat knihami Roberta Čapka se nechává i Jitka Suchá, ředitelka ZŠ Staňkov: „Učím češtinu a literaturu a snažím se být líný učitel. Vybírám to podstatné, neučím literární historii, snažím se o projektové vyučování a funguje to dobře.“

Podle Roberta Čapka je nejlepší učitel ten, který nechává ve třídě pracovat především děti. Velmi kritický je Čapek k frontálnímu vyučování, ústnímu zkoušení nebo kladení důrazu na učivo. „ Netrestejme chyby. Chyby ve vzdělávacím procesu potřebujeme. Místo špatné známky dávejme zpětnou vazbu, protože každou špatnou známkou odstrkáváme děti dál od školy a oboru“, zdůrazňuje. „Když školím po sborovnách v našich školách, narážím na konzervativní učitele, kterým když řeknu, že by si děti měly ve školách hrát a neměly by dostávat špatné známky, tak je to pro ně úplně jiný a nepředstavitelný svět,“ říká Čapek. „Na ZČU se mi přednášelo dobře, líbilo se mi tu, líbila se mi ta atmosféra. Člověk pozná, když je sledován se zájmem a je to něco jiného, než když si školení sborovna musí odsedět. Líbila se mi kombinace učitelů z praxe, studentů a příjemně mě překvapilo, že studentů bylo hodně.“

Alternativní přístupy a názory Roberta Čapka auditorium inspirovaly i pobavily, v obecenstvu se našla ale i řada hlasů, které s metodami líného učitele nesouhlasily. V každém případě účastníci po třech hodinách nabitých příklady a pohledy na výuku z netradičních úhlů odcházeli s mnoha podněty pro reflexi své pedagogické práce.

Pro další aktuální kurzy, semináře, workshopy a přednášky konané na ZČU sledujte webové stránky czv.zcu.cz a facebook Celoživotní a distanční vzdělávání ZČU.