Pro zajištění online výuky využijte podporu oddělení CŽV

Pro zajištění online výuky využijte podporu oddělení CŽV

Vzhledem k dočasnému omezení kontaktní výuky na ZČU mohou vyučující využít nástroje a systémy pro on-line výuku včetně technické a metodické podpory oddělení celoživotního a distančního vzdělávání.

Obecná doporučení pro on-line vzdělávání v době epidemie – infografika (zpracovaná CŽV)

Stručný přehled vybraných aplikací a jejich funkcionalit – zde (pokud budete mít jakýkoliv návrh na doplnění tabulky, prosím kontaktujte Viktora Chejlavu – vchejlav@rek.zcu.cz)

Zajištění asynchronní online výuky:

Při zajištění asynchronní výuky se učitel a student připojují do online systému flexibilně v časech, které jim jednotlivě vyhovují. Učitel zpravidla připraví texty či odkazy na primární zdroje, zadání úkolů pro jednotlivce či skupiny studentů, otevře odborně či organizačně zaměřená diskusní fóra atd. Výhodou speciálních systémů pro řízenou výuku online (např. LMS Moodle, LMS Unifor, Google Classroom apod.) je možnost soustředit obsah i komunikaci v rámci výuky do jednoho prostředí a monitorovat postup a výsledky studentů.

Na Západočeské univerzitě v Plzni je k dispozici na univerzitní úrovni LMS Moodle. V případě zájmu o založení prostoru pro nové kurzy kontaktuje moodle@service.zcu.cz. Obratem Vám pomůžeme se založením a přípravou.

Pokud si potřebujete oživit způsob autorské práce v LMS Moodle nebo s on-line výukou zcela začínáte, je k dispozici on-line kurz Autorská práce v LMS Moodle.

Západočeská univerzita v Plzni  dále disponuje možností využívat Google Classroom (tato služba je dostupná přes gapps.zcu.cz, kde mají automaticky vytvořený účet všichni zaměstnanci ZČU i studenti) a kdokoli si může samostatně prostor pro výuku vytvořit.

Google Classroom (virtuální třída) – návod (Aktualizace 18. 3. 2020)

Západočeská univerzita v Plzni  dále disponuje možností využívat Microsoft Teams (tato služba je dostupná přes office365.zcu.cz, kde mají automaticky vytvořený účet všichni zaměstnanci ZČU i studenti) a kdokoli si může samostatně prostor pro výuku vytvořit.

Microsoft Teams (řešení propojené s dalšími službami poskytované Microsoftem) – návod od Microsoft pro nastavení Teams

Fakulta ekonomická zajištuje asynchronní online výuku prostřednictvím systému LMS Unifor.

Prezi (on-line prezentace) – návod

Srovnání aplikací určených k vytváření elektronických kvízů a testů (autoři: Viktorie Kuzmová a Jana Vejvodová)  – srovnání

Zajištění synchronní online výuky:

Pro synchronní výuku, kdy se do on-line prostředí připojují vyučující i studenti současně a komunikují s pomocí chatu, audio nebo videokonference, pracují se sdílenou obrazovkou apod., lze využít také několik systémů, a to od systémů vhodných pro individuální konzultace nebo komunikaci s malou skupinou studentů jako je např. Skype nebo Messenger, přes pokročilejší systémy umožňující realizaci webinářů pro větší počet studentů (např. Google Meet, Adobe Connect či Microsoft Teams) po možnost realizovat přednášku pro neomezený počet uživatelů přes Youtube.

Doporučení pro synchronní on-line výuku:

  1. infografika (zpracovaná CŽV)
  2. podrobnější doporučení (zpracované doc. Bradou na základě zkušeností KIV FAV)
  3. praktické rady k realizaci videokonferenční výuky (zpracovala Mgr. Jana Čepičková, UJP ZČU)

Připravili jsme pro Vás návody, jak založit virtuální prostor pro realizaci synchronní výuky s využitím těchto služeb:

Adobe Connect poskytovaný Cesnetem (nejlepší pro sychronní online výuku, ale kapacita je omezená) – návod

Google Meet přes gapps.zcu.cz (pro skupiny do 100 uživatelů, snadno dostupné v rámci ZČU, jednoduché na realizaci) – návod (Aktualizace 17. 3. 2020)

Microsoft Teams (řešení propojené s dalšími službami poskytované Microsoftem) – návod pro nastavení synchronní výuky (Aktualizace 16. 3. 2020)

Youtube (možnost využití především na online přednášky pro velký počet uživatelů) – návod

Videokonference poskytované Cesnetem – popis videokonferencí

ZOOM – poskytovaný Cesnetem (skvělá služba pro videokonference, obsahuje i více možností pro řízení výuky) – návod pro vytvoření místnosti návod pro připojení do místnosti

 

Pokud s prací on-line začínáte, nebo si chcete práci v systémech oživit, doporučujeme on-line kurzy:

Realizace webináře na platformě Adobe Connect (kurz vytvořený na ZČU)

Začínáme s Microsoft Teams (kurz poskytovaný Microsoftem)

Doporučujeme také webináře:

GUG (Google User Group) pomáhá on-line – Google nástroje pro práci na dálku + speciál se šitím roušek

 

SUPPORT CIV:

Doporučujeme k nahlédnutí také tipy CIV pro vzdálenou práci.

Informace týkající se nově realizovanému propojení IS STAG s Google Classroom, Alfresco a MS Teams.

 

Nepřehlédněte zahraniční inspirativní dokumenty:

UNESCO: Distance learning solutions

EDUCAUSE: The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning

 

Pracovníci oddělení celoživotního a distančního vzdělávání jsou připraveni poskytnout konzultace i support např. při realizaci prvních kurzů, online schůzek, webinářů a přednášek.  Kontaktujte nás nejlépe přes e-mail kurzy@rek.zcu.cz.

Kontaktní osoby:

Lucie Rohlíková, Jan Topinka, Viktor Chejlava

Celoživotní a distanční vzdělávání ZČU